Direktlänk till inlägg 27 februari 2014

blir så förbannad!håll hunden kopplad så jag slipper hjärtattack!

Av Alexandra Chorsell - 27 februari 2014 13:46


uhhhh.. 


undrar hur folk tänker när dom har lösa hundar.. ? 


fick ett möte idag... men inte som jag trodde det skulle vara på. såhär skrev jag på min FB:


"herrej*vlar va jag blev rädd nu på promenaden med lusse! skulle som sagt gå ut med lusse och så tänkte jag att jag skulle träna lusse på lite kommandon med distraktion runt om kring sig (vi står på en övergiven fotbollsplan/grusplan med en liten skogsdunge på vänster sida och hus på andra sidan) efter ett litet tag under träningen märker jag hur lusse snabbt som fan totalignorerar mitt godis (som han va fixerad vid början av träningen) och stelnar till (han är på alerten kan jag väl mer beskriva det som).. jag vänder mig om samtidigt (i reflexmässigt sätt) greppar tag om hans sele (sitter ner med han) och vad kommer emot oss då.. JO! en hund! en LÖS hund! satt där innan sekunderna å tänkte "shit! nu åker vi båda på en attack!" men lyckligtvis så stannade hunden bakom mig (då jag blockerade med ena benet och armen samtidigt som jag stenhårt håller i lusse för nu har han börjat få för sig att leka) och hälsar fint på lusse. hunden visade lite av "dominansbeteende?" och morrade lite men inget mer än så.. sen så efter ett tag hör jag hur någon svagt ropar på hundens namn.. hunden skiter fullständigt i det och fortsätter att stå hos oss. nu började jag bli lugnare och försökte få hunden, genom att lätta puffa bort hunden, att gå tillbaka till matte men det va först när typ matten va ca 70 m bort från oss som hunden sakta gick tillbaka. efter det satt jag kvar ett litet tag för att försöka lugna ner lusse men icke. lusse skulle bara fram och leka med den andra hunden. efter detta så ser jag hur ägaren kopplar hunden och typ smilar mot mig... jag höll självklart på att bli ännu mer förbannad på henne pga detta (då det är strikt koppeltvång i omr) men sen också att HON tar det som om det var inget! om det inte hade varit för att jag behövt lugna ner lusse då så hade jag fanimej gått fram till henne å hälsat: jag hoppas du framöver håller din hundjävel kopplad! för nästan gång kommer jag inte va lika snäll som jag va nu! 

e såååååå jävla arg på sånna människor men jag är glad att lusse tog det ändå bra (dvs ingen attack) och att jag inte fick panik eller nått. 

urgh.. första gången det händer för mig men det räcker fan en gång och jag inser nu hur j*vla oansvarsligt det är att EJ ha koll på sin hund. vad hade hänt om nu hundarna hade hamnat i bråk? eller om jag hade blivit biten av hunden för att jag försvarar lusse? usch ..."

 

jag hade lätt försvarat min kille om hunden i fråga fått för sig att attackera Lucifer. jag hade lätt tagit bettet och blodet om det nu blivit så men jag hade också blivit hårdhänt mot hunden också. 

 

kanske är det tyvärr det man måste göra.. man måste va våldsam eller hård mot mötande hundar som vägrar lyssna på ägare.. nä vänta lite! det är inte hunden fel! det är förfan ägarens! 

 

kanske skulle givit ägaren en smäll på käften om något hänt mot min kille eller migsjälv. då kanske dom hade lärt sig... iaf när dom ser oss. 

 

usch.. är så förbannad men är på sätt å vis glad att det hände för nu vet jag hur jag ska gå tillväga med just henne och hennes hund om jag ser dom igen. 

 

Jag brukar visserligen se lösa hundar som kommer mot oss (då visserligen så brukar jag också stanna en bra bit innan för att få ägaren att förstå att jag vill INTE att deras hund ska hälsa på min men också att med respekt ha en viss distans för omdirigering eller tid för påkoppling av hund) men då brukar hundarna stanna några tiotal metrar ifrån en och lusse då också vara lugnare.

Lusse sköter sig väldigt bra tills dom sista metrarna då han kan bli jobbig trots mycket jobb med just möte av andra hundar. Men idag var det bara för mycket för han.. han hade väldigt svårt att släppa hunden ur sikte och lugnade inte ner sig förrns jag stannade upp och stod där tills jag visste att hunden var ur sikte, han va lugnare och kunde focusera på mig igen. 

 

Där försvann den träning jag gjorde med han åt skogen.. 

 

 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Alexandra Chorsell - 23 januari 2015 15:19

  alla dessa jävla tankar!    jag hållt på såhär sen i december och värre blir det! på jobbet så dock tänker jag inte så mycket på migsjälv och därav föredrar att vara där för att slippa alla dessa konstiga och ärligt talat twistade saker som k...

Av Alexandra Chorsell - 12 januari 2015 21:45

jag hua mig vad det har hänt mycket.    men främst är det nog mig och min jävla nacke/axlar efter bilolyckan som gjort allt till nästan ett rent helvete. jag må inte vara helt begränsad men jag känner mig så begränsad som jag kan bli för att bli ...

Av Alexandra Chorsell - 22 december 2014 21:17

det må visserligen bara vara 2 dagar kvar till jul nu och både jag min sambo och våra älskade vovvar men mycket har hänt och överraskats dom senaste två dagarna som gått istället.    ska jag kanske börja med att vi båda har världens bästa föräldr...

Av Alexandra Chorsell - 19 december 2014 20:19

...eller gör du det verkligen?   när man känner sig liten och ynklig och du vill bara sitta i en skog och reflektera över.. vafan är det som händer?   lite sån känsla går nu igenom mig sen igår. åter igen blev man sjukskriven en vecka med nya...

Av Alexandra Chorsell - 14 december 2014 17:20

  oh yeah!  har väntat som fan länge på att äntligen få dragträna vovvarna ordentligt! och idag gav min sambo mig hjälpen att ordna det! oooh! det bara sjöng glada sånger inombords på mig. som ett litet barn på julafton va jag då och fortfarande ...

Ovido - Quiz & Flashcards